Mestres Cabanes va compaginar la vida artística amb la docència. Va ser catedràtic de Perspectiva i Escenografia a l’Institut del Teatre i de l’Escola de Belles Arts de Sant Jordi. Els seus descobriments en l’àmbit de la perspectiva el van convertir en un referent dins del seu camp d’ensenyament.

El 1927 Mestres Cabanes va començar la seva tasca docent, activitat que va continuar posteriorment amb una encomiable vocació. D’aquestes primeres classes d’escenografia i perspectiva, impartides a l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, cal destacar les que va fer en lloc de Salvador Alarma, el qual n’era el titular. Mentre rumiava com trobar l’angle més escaient de la cambra d’Ammeris (Aïda), va descobrir una cosa veritablement important: l’angle mestre. Els seus deixebles d’aquesta assignatura a l’Institut del Teatre estaven entusiasmats amb ell i en van demanar el nomenament com a professor titular en lloc de Salvador Alarma. La demanda va ser atesa per decret oficial publicat el 31 d’octubre. Mestres es va abocar en aquest ensenyament i va confeccionar divuit teatrins didàctics per als seus alumnes, els quals van fer arribar un escrit al director de l’institut on elogiaven el nou professor titular.

El 1945 inaugura el curs amb una conferència titulada «L’angle mestre de l’escenografia». Els alumnes se sentien identificats amb el seu mestre i treballaven de valent per obtenir bons resultats. Al final del curs, Mestres organitzava una exposició amb obres dels seus alumnes, cosa que ajudava a estimular l’autoestima de cada un d’ells per intentar aconseguir el nivell més alt possible.

L’any 1959 va guanyar en propietat la plaça de catedràtic de Perspectiva de Belles Arts després d’unes renyides oposicions. Serà arran d’aquestes oposicions que escriurà el seu conegut Tratado de perspectiva referència obligada per a tots els estudiants de Belles Arts.

Classe de perspectiva a l’Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi (novembre de 1967).